Handlenspompen
Met al dat water rond het schip is een goede pomp aan boord een must. Uiteraard is het slim om hier en daar een elektrische bilgepomp onder de vloer te plaatsten, al dan niet met automatische vlotter, maar voor noodgevallen is een handlenspomp een betrouwbaar stuk gereedschap om de boot te laten drijven.
Een elektrische bilgepomp heeft als voordeel dat er eigenlijk weinig naar omgekeken hoeft te worden. Wanneer er een vlotter aangekoppeld zit zal de pomp automatisch aanslaan wanneer er te veel water wordt gedetecteerd. Het risico bestaat er uit dat de pomp snel verstopt vanwege de kleine aanzuig opening. Daarnaast werken deze pompen op het stroomnet van het schip en omdat accu’s vaak op een laag punt in de boot zijn gemonteerd is het niet ondenkbaar dat de stroom snel uitvalt bij water maken.
Een handlenspomp zegt het eigenlijk al: een pomp om mee te ‘lenzen’ zodat het water in het schip handmatig weggepompt kan worden. Vaak heeft een lenspomp een grote slang aansluiting van +/- 25mm, hierdoor kan er bijzonder veel water in één keer worden weggepompt. Dat, en het feit dat de pompen niet op stroom aangesloten worden zorgt voor een veilig systeem. De pomp blijft net zolang werken als de man aan de pomp kan volhouden. Wel is het aan te raden om, aan de aanzuigkant, een korf of filter te monteren zodat er geen verstoppingen ontstaan. Verder is dit type pomp behoorlijk onderhoudsvrij.
De grootte van de lenspomp is afhankelijk van het schip. Kies vooral voor een pomp die het water in het betreffende compartiment aankan. Voor een schip boven de 10 meter betekend dit al snel een pomp die minimaal 60 l/pm kan pompen. Voor kleinere schepen volstaat uiteraard ook een kleinere pomp maar een (te) grote handmatige pomp is geen verkeerde keuze.
Een elektrische bilgepomp heeft als voordeel dat er eigenlijk weinig naar omgekeken hoeft te worden. Wanneer er een vlotter aangekoppeld zit zal de pomp automatisch aanslaan wanneer er te veel water wordt gedetecteerd. Het risico bestaat er uit dat de pomp snel verstopt vanwege de kleine aanzuig opening. Daarnaast werken deze pompen op het stroomnet van het schip en omdat accu’s vaak op een laag punt in de boot zijn gemonteerd is het niet ondenkbaar dat de stroom snel uitvalt bij water maken.
Een handlenspomp zegt het eigenlijk al: een pomp om mee te ‘lenzen’ zodat het water in het schip handmatig weggepompt kan worden. Vaak heeft een lenspomp een grote slang aansluiting van +/- 25mm, hierdoor kan er bijzonder veel water in één keer worden weggepompt. Dat, en het feit dat de pompen niet op stroom aangesloten worden zorgt voor een veilig systeem. De pomp blijft net zolang werken als de man aan de pomp kan volhouden. Wel is het aan te raden om, aan de aanzuigkant, een korf of filter te monteren zodat er geen verstoppingen ontstaan. Verder is dit type pomp behoorlijk onderhoudsvrij.
De grootte van de lenspomp is afhankelijk van het schip. Kies vooral voor een pomp die het water in het betreffende compartiment aankan. Voor een schip boven de 10 meter betekend dit al snel een pomp die minimaal 60 l/pm kan pompen. Voor kleinere schepen volstaat uiteraard ook een kleinere pomp maar een (te) grote handmatige pomp is geen verkeerde keuze.